Jag har inte tid…

januari 16, 2013

Åh denna älskade bortförklaring som genast hittar samtänkare, ”jag har inte tid”… För visst är det så, vi vill hinna med allt annat som pockar på vår uppmärksamhet. Vi är ju så duktiga på att hitta bortförklaringar till att inte hinna träna, nej nu sade jag fel, planka på ynka 9 minuter allt som allt (ja ja lägg till några vilosekunder så kanske du kommer upp till 12 minuter). För visst är det så att allt annat är VIKTIGT i jämförelse med dig?
Nu skärper vi oss tjejer! Dygnet har 24 timmar, välj och vraka den tid som passar dig bäst och prioritera din träning där du endast fokuserar på dig själv. Ja visst, vi får vara själviska och ta tid från allt annat när vi kommer att ha så mycket att ge tillbaks senare.

Hoppa upp tjejer, nu tränar vi, just det TILLSAMMANS!


Utmaning på G!

januari 15, 2013

Ett nytt år, nya friska tag, nya utmaningar och välmående. Listan är lång och mycket kan läggas till, dras av och bockas av. År 2012 var ett mycket lärorikt år för mig, många aha-upplevelser och lika många ajdå. Summa summarum:

– Stressa inte, flytta fram målen i tid för allt är relativt.
– Planera, ha en färdig A-plan men glöm inte B-planet som lätt stoppas undan i en låda…
– Blicka frammåt, det du vill måste inte prompt ske nu.
– Njut. Njut av här och nu, njut av livet.

Sista månaderna har det varit väldigt många förkylningar som har vandrat mellan familjemedlemmarna vilket har resulterat att min träning så gott som fick läggas på is. Visst har jag kunnat träna de stunder då jag har varit frisk men så många gånger har det inte hänt.

Nu blickar jag frammåt, inga slutmål i sikte då jag planerar att ha med träningen hela livet ut. Delmål ska planeras framöver men just nu är jag inställd på att ta små steg tills alla sjukdomar har flytt sin kos.

Sofy på Uppochhoppa har startat det nya året med en plankutmaning där alla deltagare tävlar i förbättringsprocent! Riktigt kul utmaning. Tyvärr hann jag inte anmäla mig (fick upp ögonen idag…) men jag hakar på! Plankan kan jag köra på utan att påverkas av halsont, eller?

Här kommer startskottet!

Datum: 2013 01 15
Vad: Plankan på armbågar och tår
Maxtid: 04:25;8 alltså ca 4 minuter och 26 sekunder

Maxtiden ska förbättras till sista januari! Var med du också!

Får du inte grepp om plankans teknik? Här hittar du tekniken!


Jag är en stark mamma

september 3, 2012

Jag har nu för andra gången gått på klassen StrongMama (SATS). StrongMama är cirkelträning för oss mammor som vill komma igång med träningen men som inte heller vill spurta in i en träning för att sedan säga ”tack och hej”. Så, alla ni som vill träna men inte vet hur ni ska komma igång, ni behöver inte en bebis för att delta. Det räcker med viljan, resten sköter hjärnan och kroppen under klassen!

Det var blandade övningar med inriktning på stora muskelgrupper och kondition. Allt i ett! Det var mycket roligt att göra övningar och träna upp flåset. Här ska det tränas mer! För jag är en stark mamma. Så det så.

 

Nej, jag är inte med i videon… 🙂


Back to basics

augusti 15, 2012

Jag har haft ett långt uppehåll från träningen; de sista två månaderna i graviditeten och fram tills nu? Inte riktigt, självklart har jag tränat, powerwalks, plankor, lätta styrkeövningar med kroppsvikten, men jag vill mer. Jag vill börja där jag slutade! Lycka till! Kroppen är inte densamma som jag lämnade den för snart 7-8 månader sen. Jag ska återigen börja om från noll, men nästan. Tur att det finns något som heter muskelminne!

Jag ska inte skynda på kroppen utan ge den tid som behövs för att bygga basen för att sedan utvecklas. Jag behöver en vinnande plan som jag hittar här. Läs du också, kanske behöver du som jag ta det lugnt i början?

 

Att skriva inlägg efter ett långt uppehåll är inte kul… Men jag kommer nog igång snart i och med träningen!


Jag är ung!

juli 1, 2012

Jag är mycket yngre än vad jag trodde! Tack vare Fokuserad Energi fick jag möjligheten att testa min ålder, min riktiga ålder! Det visade sig att jag är 11 år gammal! Tänka sig! Jag är 21 år yngre än det som står på mina id-papper! Det ni! 🙂


Frånvaro eller närvaro?

juli 1, 2012

Det har varit dåligt med uppdateringar på sistone. Förkylning och pollen har satt stopp för all motivation. Jag har återigen börjat komma tillbaks till träningen men det är inte lätt alla gånger när svalgen är tjock, näsan rinner och ögon som konstant kliar! Medicin har köpts som hjälper men helst skulle jag vilja slippa all pollen.

Sommaren är min vän men undrar om inte hösten är min bästa vän? En liten komihåg-notis till mig själv: spendera sommaren utomlands där det är snustorrt!

All plankor som har har gjort under 3-4 veckor har jag behövt avstå ifrån. Igår började jag igen så där smått, idag gjorde jag morgonens plankor. Vad mer kan jag säga förutom att det var jobbigt? All vila har tagit på mina krafter säger vi och börjar på en ny sida.

Jag behöver komma ut på dagliga promenader men det känns inte roligt längre när det bara kliar och kliar i svalg! Jag uthärdar lite till (vad vore livet utan D-vitamin…) men snart så blir nog löpbandet min bästa vän, igen.

Här sitter jag och smider planer gällande träning. Hur och var jag ska utför all träning. Hemma går bra men jag saknar gymmets fria vikter och löpbandet; jag saknar helt enkelt min ”bubbla” som jag omsluter mig i när jag tränar. Hemma kan jag inte helt riktigt koncentrera mig fastän jag försöker. Känslan infinner sig aldrig. Tur att det finns gym med barnpassning för snart så går jag till gymmet!


Träningsvärk

juni 1, 2012

Femte dagen i utmaningen och allt går enligt plan! Kosten sköter jag, om inte exemplariskt, så gott som det går. Jag skulle gärna vilja ta bort kolhydrater från kosten men det går inte pga amningen. (Jag medger att jag har dragit ner på det…)

Än har jag inga synliga magrutor och det är inte poängen med det hela heller, men en skön känsla kring magtrakterna har jag! Tänk att lite planka hit och dit kan resultera i träningsvärk? Jag tar detta som kvitto på att jag gör övningarna rätt!

Idag har jag hunnit med en liten promenad, inte den hurtiga varianten som jag gärna skulle vilja gå, men en sådan promenad som fick lillen att somna. Lunchen är intagen och nu insuper jag kaffet. Dagens lunchtid kommer att avslutas med lite magövningar. Jag kan inte låta bli särskilt när jag ser resultaten. Nej, inga synliga magrutor här inte men en starkare bål har jag definitivt fått!